Érzelmeink befolyásolják vásárlási szokásainkat

2018-06-12 09:00   |   Feltöltötte: Kiss Beatrix

Vásárlási döntéseink 90%-át az érzelmeink határozzák meg – állapította meg Martin Lindstrom 2008-as kutatásában. A boltok kínálata, a reklámok pedig kihasználják érzelmi állapotunkat, aktuális hangulatunkat. Ha nem figyelünk oda és persze tervek nélkül indulunk vásárolni, gyorsan tele lesz a kosár felesleges áruval.

Egy mondás szerint „Pénzben nincs barátság”, ami azt is jelenti, hogy ne vigyünk érzelmeket a pénzügyeinkbe. A világ leggazdagabb emberei vagyonának legnagyobb része a gondosan kiválasztott üzleti befektetéseiben van, nem költik el fogyasztási javakra. Aki fenn akarja tartani jólétét, tudja, hogy a jólétet nagyobbrészt újratermelnie kell, s csak kisebb hányadát költheti a jólétét nem fenntartó, nem újratermelő, hanem fogyasztási javakra. Érdemes figyelnünk költéseink termelő-fogyasztó jellegére, nagyságrendjeire.


Mindenki érez valamit a pénz iránt: van, aki megveti, kerüli, eltűri, áhítja, gyűjti és van, aki vagy egyszerűen eszközként használja szükségletei kielégítéséhez. A pénz évezredes része az emberiség történelmének, meghatározója társadalmi rendeződéseknek, bizalmi jellege miatt befolyásoló tényezője emberi kapcsolatoknak.


Az érzelmeink befolyásolhatják a pénzköltésünket. Előfordul, hogy azért költünk, mert jókedvünk van vagy meg szeretnénk jutalmazni magunkat egy-egy elvégzett munka után. Máskor azért vásárolunk, hogy jobban érezzük magunkat. A lényeg, ha érzelmeink által vezérelve vásárolunk, biztosan kerül olyan termék is a kosarunkba, amire nincs szükségünk. A nem tervezett vásárlás azonban kellő körültekintéssel hasznot is hozhat számunkra, például amikor egy későbbre tervezett dolgot korábban, egy árleszállítás, akció idején veszünk meg.

 


Nem tervezett vásárlásba olyan könnyű beleszaladni, hogy néha észre sem vesszük. Gondoljunk a pénztár előtti utolsó polcon kínált kisebb-nagyobb édességekre, a leárazott-, vagy utolsó darabokat állandóan, kedvezményesen kínáló bolti részlegekre. Egy pillanat alatt elcsábíthatnak az illatszerüzletből áradó illatok, a látványkonyhák, az internetes vásárláskor felugró ablakok akciós kínálatai. Ember legyen a talpán, aki minden ilyen pillanatban észnél van és nemet tud mondani a bevásárló listán kívüli dolgok csábításának. Az impulzusvásárlók egy része már a pénztárnál kételkedik az áru hasznosságában, más része pedig örül, hogy bár nincs is jelenleg szüksége a termékre, mégis olcsón sikerült megvennie! Biztosan mindenkinél végezte már egy nagyon jó áron vásárolt termék a szekrény alján. És biztosan sokan feltették már a kérdést, hogy mit csináljanak, hogy elkerüljék a felesleges termékek megvételét.


Jöjjön néhány tipp, amit nem nehéz betartani. Először is bevásárló listával és tele hassal induljunk a boltba. Amennyiben lehet egyedül, mert így kisebb az esélye, hogy felesleges tételek kerülnek kosarunkba. Nézzünk körbe az alsó és a felső polcokon is, mert az áruházak a sokat reklámozott, drága termékeket szemmagasságba teszik. Kerüljük azon termékek polcait vagy áruházi területeket, ami nem szerepel a listánkon. Ha csak ezt a pár dolgot sikerül teljesíteni, máris gyarapítottuk a tudatos vásárlók táborát.

 

Pető Krisztina
felügyeleti vezető

 

Petrik Judit
Pénzügyi Kultúra Nagykövete