Az e-kereskedelem útvesztői

2018-11-27 08:24   |   Feltöltötte: Kiss Beatrix

Hazánkban átalakulóban vannak a vásárlási szokások. Ennek eredményeképpen napjainkban már nemcsak a hagyományos vásárlással intézzük beszerzéseinket, hanem egyre kedveltebbé válik az elektronikus kereskedelem, az online vásárlás. Az elektronikus kereskedelem vásárlási kultúrájának és pénzügyi tudatosságunk növelése érdekében érdemes tisztában lennünk a net-vásárlás előnyeivel, hátrányaival és kockázataival. Vajon mik is ezek?

A vásárlók védelme érdekében a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság hazánkban ellenőrzéseket végez az internetes vásárlás területén. A Fogyasztóvédelmi Hatóság adatai szerint 2015. évben 169 db ellenőrzést végeztek, 2017. évben pedig a Fogyasztóvédelmi Hatóság és a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium keretein belül működő ún. Internet Laboratórium összesen 812 db webáruházat ellenőrzött. Hazánkban az ellenőrzési tapasztalatok szerint a visszatérő jogsértések aránya 54 %-ról 24 %-ra esett vissza, egyre megbízhatóbb a hazai e-kereskedelem. Fontos, kiemelt feladat a fogyasztók ismereteinek bővítése, a webkereskedelem előnyeinek, hátrányainak ismerete a még biztonságosabb vásárlás miatt.


Az e-kereskedelem előnye, hogy a vásárolni kívánt terméket, szolgáltatást a nap huszonnégy órájában meg tudjuk venni az év bármely napján és az bármelyik földrészről beszerezhető. Nincs utazás és kieső vásárlási idő, nincs hosszú sorban állás a pénztár előtt, ráadásul a termékek a neten könnyen összehasonlíthatók. A szállítás egy-két napon belül megtörténik és az általunk megadott címre ki is szállítják.


Az internetes vásárlás több információszerzési lehetőséget kínál, és költséghatékonyabb, mint a hagyományos, klasszikus vásárlás. A vásárlóhoz hamarabb, gyorsabban jut el a termékről és szolgáltatásról a tájékoztatás a netes reklámok, és direkt marketing által. A neten meghirdetett kampányok és vásárlási akciók felkeltik a fogyasztók érdeklődését és így vásárlási szándékot eredményez.

 


A zökkenőmentes vásárláshoz a hátrányokkal is tisztában kell lennünk. Ezek közé tartozik az internetes fizetés mikéntje. Sokszor hallani arról, hogy a vásárló kifizette a terméket, de amikor az később megérkezett, akkor nem abban a minőségben, méretben kapta meg a terméket, ahogy azt megrendelte. A fizetés terén és a minőségi garanciák kezelésében még vannak rossz tapasztalatok.

 

Akkor tudhatjuk magunkat nagyobb biztonságban, ha előzőleg tájékozódunk az internetes vásárlás feltételeiről, az esetleges visszaküldés költségeiről.


Kockázatot hordozhat, ha nem vagyunk kellően tájékozottak, és információ hiányában kötjük meg a szerződést. Kockázat számunkra az is, hogy mi vásárlók nem vagyunk személyes kapcsolatban az eladóval, sem a szerződés megkötésekor, sem az áru megérkezésekor.


Viszont a 2016. évben elfogadott törvénymódosítás után az elektronikus kereskedelem szigorodása, a folyamatos ellenőrzések, a fogyasztói magatartás, pénzügyi tudatosság fokozatos javulása után a netes vásárlás népszerűsége és térhódítása megállíthatatlan.

 

Kovács-Fridrik Lilla

Pénzügyi Kultúra Nagykövet