Az árubemutatóval egybekötött termékvásárlás kockázatai

2018-10-26 07:45:00   |   Feltöltötte: Kiss Beatrix

Az árubemutatóval egybekötött termékértékesítés egy megszokott, mindennapos esemény, de mint értékesítési forma nagyon eltér a klasszikus értékesítéstől. Sok kockázatot rejt a bemutatókon történő vásárlás. De vajon hogyan hozhatunk jó döntést vásárláskor?

Azért veszünk részt olykor termékbemutatókon, mert kedvező kínálattal csábítanak minket a vásárlásra. Főként konyhai és háztartási termékeket, utazási lehetőségeket és egészség megőrzési eszközöket ajánlanak. Olyan ajánlatokat is kaphatunk, hogy egy kivételes, emlékezetes utazást nyerhetünk vagy sorsoláson vehetünk részt. Ezek valóban kedvező, csalogató lehetőségek, de ezek az ajánlatok félrevezetőek, megtévesztőek is lehetnek.


Fontos tudni, hogy ingyen semmit nem adnak, és a termékbemutató vállalkozási céllal jön étre, ahol a haszonszerzés, a profit a fő cél. Ez viszont csak a termék értékesítésével, a fogyasztó termék vagy szolgáltatás vásárlásával tud realizálódni.

 

A bemutatókra főként az idősebb, nyugdíjas korosztályt invitálják. A vásárlók ezen csoportja kiszolgáltatottabb helyzetben van az életkora, egészségügyi állapota miatt is, de a jogi ismeretek hiánya is okozhatja, hogy esetleg rossz vásárlói döntéseket hoznak.


A 2015 decemberében hozott jogszabályi szigorítások eredményeként az árubemutatóval foglalkozó cégek működését, lehetőségeit szigorította a jogalkotó, így már sem az árubemutatóval egybekötött termékértékesítéshez kapcsolódó ajándék-juttatásra, sem árengedményre, sem kedvezményre, sem vagyoni előnyre, sem ajándéksorsolás reklámozására nincs lehetőség. Az árubemutatóval egybekötött termékértékesítés során pénzügyi szolgáltatás nyújtása sem lehetséges, a készpénz-helyettesítő fizetési eszköz használatával összefüggésben nyújtott pénzügyi szolgáltatás kivételével.


A szigorítás után előfordul, hogy az egészségügyi bemutatókat magán orvosi rendelőnek látszó üzletekben tartják, ahol nem orvosok, illetve egészségügyi szakemberek, hanem értékesítők árulják a több százezer forintos termékeket. Érdemes érdeklődni vásárlás előtt a termékről, annak minősítéséről, áráról, hogy jó vásárlási döntés születhessen. Anyagilag megengedhetjük-e magunknak a nagy kiadást és ki tudjuk-e majd használni vagy az egészségünkre valóban jó hatással lesz-e. Ezeknek a kérdéseknek a felvetése fontos.


Mire érdemes még odafigyelni az árubemutató kapcsán?


A termékbemutatóra történő jelentkezés vagy részvétel előtt javasolt tájékozódni a szervezők nevéről, elérhetőségéről, a cégről és termékéről, annak értékeléséről, minősítéséről. Az információ a médiából, de akár ismerősöktől, rokonoktól is beszerezhető. Az egészségügyi termékeket értékesítő cégeknél az előadók, szervezők nem orvosok és nem egészségügyi szakemberek, ezért ők nem érintettek és nem jelentenek garanciát az egészségi állapot javításában sem. Az adott, drága termék értékesítése a cél.


A vásárlónak nem szabad jóhiszeműnek lenni, egészségügyi adatokat megosztani, állapotfelmérésre, szűrővizsgálatra történő telefonos meghívás esetében se adjunk ki információt, adatokat magunkról. Ugyanígy javasolt eljárni a levelesládába érkezett meghívásokkal is, itt se adjuk meg személyes és egészségügyi adataikat.


Összegezve tehát érdemes megfontolnunk, hogy ténylegesen szükségük van-e az adott termékre, szolgáltatásra. Tájékozódjunk arról, hogy a termék, szolgáltatás máshol mennyibe kerül, mi tudható a minőségéről.


Kovács-Fridrik Lilla

Pénzügyi Kultúra Nagykövet