ÁSZ-felvetés az államháztartás ellenőrzési védelmi vonalairól

2018-08-07 10:48:00   |   Feltöltötte: Hochbaum Dániel

Ellenőrzési tapasztalatai alapján az Állami Számvevőszék – az előző évhez hasonlóan – a 2017. évi tevékenységéről szóló Beszámolójában is fogalmazott meg felvetéseket az Országgyűlés számára, egyes közpénzügyi területek további fejlesztése, kockázatai csökkentése érdekében. Ezúttal 14 területen élt ezekkel a speciális észrevételekkel, javaslatokkal az ÁSZ. Az államháztartási ellenőrzési szintekről szóló felvetésben az ÁSZ javasolja az államháztartás három szintje közti koordináció jogszabályi kereteinek megerősítését.

Az Állami Számvevőszék 2018 júniusában nyújtotta be a 2017-es tevékenységéről és működéséről szóló beszámolóját  az Országgyűlésnek. 874 ellenőrzött szervezet számára 1546 javaslatot fogalmazott meg és 102 figyelemfelhívó levelet küldött az ÁSZ 2017-ben. Az ellenőrzések alapján tavaly összesen 251 darab nyilvános számvevőszéki jelentés készült, emellett az ÁSZ 560 darab, a megállapításai, javaslatai alapján összeállított intézkedési tervet véleményezett. A 2017-ben befejezett 61 utóellenőrzés keretében közel 700 intézkedési tervben meghatározott feladat végrehajtását értékelték a számvevők.

 

Az ÁSZ a megelőző évhez hasonlóan a 2017-es évről szóló Beszámolójában is fogalmazott meg felvetéseket az Országgyűlés részére, ezeket az illetékes minisztériumok részére külön is megküldte megfontolásra. A 14 közpénzügyi témát érintő felvetést egy sorozat keretében mutatjuk be a következő hetekben.

 

Az államháztartás ellenőrzési rendszerének felépítése

 

Az államháztartási törvény az államháztartás pénzeszközeivel és a nemzeti vagyonnal történő szabályszerű, gazdaságos, hatékony és eredményes gazdálkodás, a beszámolási és adatszolgáltatási kötelezettségek szabályszerű teljesítésének biztosítása érdekében az államháztartás ellenőrzési rendszerében három területet nevesít: az államháztartás belső kontrollrendszerét, a kormányzati ellenőrzést, valamint a külső ellenőrzést. Ez a három terület az államháztartás három védelmi vonala. Az első védelmi vonal az államháztartás belső kontrollrendszere és az azt magába foglaló belső ellenőrzés, a második a kormányzati, önkormányzati felügyelet és ellenőrzés, a harmadik védelmi vonal a független külső ellenőrzés, mint az Állami Számvevőszék által végzett ellenőrzés.

 

Felvetés az államháztartási ellenőrzés három szintje jogszabályi koordinációs kereteinek megerősítéséről

 

A Számvevőszék ellenőrzési mandátuma széleskörű: olyan intézmények gazdálkodásának, működésének ellenőrzésére is jogosult, amelyek maguk is végeznek ellenőrzési, felügyeleti tevékenységet. Ilyen intézmények ellenőrzése eredményeként az ÁSZ a lehető legnagyobb hatást képes elérni a közpénzekkel való szabályszerű, felelős és fegyelmezett gazdálkodás előmozdítása érdekében, hiszen az ÁSZ ellenőrzések eredményei – azáltal, hogy az ellenőrzők tevékenysége szabályszerűbbé, hatékonyabbá és átláthatóbbá válik – közvetetten hasznosulhatnak az ellenőrző szervezetek által ellenőrzöttek működésében is.


Felvetés az államháztartási ellenőrzés három szintje jogszabályi koordinációs kereteinek megerősítéséről

 

Mindezek alapján az Országgyűlésnek benyújtott beszámolójában az ÁSZ felveti az államháztartás ellenőrzési szintjeinek szorosabb koordinációját. A belső ellenőrzés, mint első védelmi vonal, és az ÁSZ, mint harmadik védelmi vonal közötti szorosabb kapcsolat kialakítása felveti a második védelmi vonalba tartozó kormányzati ellenőrzési és felügyeleti szervek (KEHI, MÁK, fővárosi- és megyei kormányhivatalok) és az ÁSZ közötti kapcsolatrendszer és koordináció jogszabályi keretei kialakításának szükségességét az ellenőrzési feladatok hatékonyságának javítása érdekében.

 

Az ÁSZ teljes beszámolóját itt olvashatja.

 

Hochbaum Dániel

Kommunikációs és Kapcsolattartási Osztály