ÁSZ-felvetés a költségvetési tartalékképzésről

2018-09-05 14:00:00   |   Feltöltötte: Állami Számvevőszék

Ellenőrzési tapasztalatai alapján az Állami Számvevőszék – az előző évhez hasonlóan – a 2017. évi tevékenységéről szóló Beszámolójában is fogalmazott meg felvetéseket az Országgyűlés számára, egyes közpénzügyi területek további fejlesztése, kockázatai csökkentése érdekében. Ezúttal 14 területen élt ezekkel a speciális észrevételekkel, javaslatokkal az ÁSZ. A tartalékképzés szükségességéről szóló javaslatában az ÁSZ felveti, hogy a költségvetési források beosztásakor érdemes törekedni arra, hogy a gazdaság egy jövőbeni, esetleges recesszió idején is megőrizze mozgásterét.

Az Állami Számvevőszék 2018 júniusában nyújtotta be a 2017-es tevékenységéről és működéséről szóló beszámolóját az Országgyűlésnek. 874 ellenőrzött szervezet számára 1546 javaslatot fogalmazott meg és 102 figyelemfelhívó levelet küldött az ÁSZ 2017-ben. Az ellenőrzések alapján tavaly összesen 251 darab nyilvános számvevőszéki jelentés készült, emellett az ÁSZ 560 darab, a megállapításai, javaslatai alapján összeállított intézkedési tervet véleményezett. A 2017-ben befejezett 61 utóellenőrzés keretében közel 700 intézkedési tervben meghatározott feladat végrehajtását értékelték a számvevők.

 

ÁSZ-felvetés a költségvetési tartalékképzésről


Az ÁSZ a megelőző évhez hasonlóan a 2017-es évről szóló Beszámolójában is fogalmazott meg felvetéseket az Országgyűlés részére, ezeket az illetékes minisztériumok részére külön is megküldte megfontolásra. A 14 közpénzügyi témát érintő felvetést egy sorozat keretében mutatjuk be a következő hetekben.


2017-es Beszámolójában az ÁSZ felveti, hogy a költségvetési folyamatokban érdemes törekedni a tartalékképzésre, ezzel csökkentve az államháztartás sérülékenységét egy későbbi, esetleges recesszió idején.


Az Állami Számvevőszék törvényi kötelezettségét teljesítve, minden évben elkészíti a következő évi költségvetési törvényjavaslatról szóló véleményét, melyben az ÁSZ a költségvetési tervezés egy adott állapotáról nyilatkozik. A véleményadás célja, hogy az ÁSZ hozzájáruljon ahhoz, hogy az Országgyűlés a még hiányzó törvények megalkotásával, illetve módosító javaslatok elfogadásával megalapozott, a reálisan felmerülő kockázatokat kezelni tudó költségvetést fogadjon el.


Az ÁSZ szintén törvényi előírások alapján, minden évben elvégzi az előző évi költségvetési törvény végrehajtásának, vagyis a zárszámadásnak az ellenőrzését. Ennek során a Számvevőszék a zárszámadási törvényjavaslat megfelelőségéről és a központi költségvetés, a társadalombiztosítás pénzügyi alapjai, valamint az elkülönített állami pénzalapok bevételi és kiadási adatainak megbízhatóságáról ad számot. Véleményező és ellenőrző tevékenységével az ÁSZ nemzetközi összevetésben is kiemelkedő mértékben járul hozzá a költségvetési folyamatok átláthatóságához.

 

ÁSZ-felvetés a költségvetési tartalékképzésről


Mindezek mellett a Számvevőszék rendszeresen készít elemzéseket is a költségvetési folyamatokról. Tanulmányaiban az ÁSZ a makrogazdasági folyamatokat elemzi, és ennek, valamint a költségvetési előirányzatok időarányos teljesülésének figyelembevételével értékeli a költségvetési egyenleg és az államadósság várható alakulását. Az elemzések azonosítják azokat a költségvetési előirányzatokat, amelyeknek a teljesülése várhatóan jelentősebb mértékben eltér a költségvetési törvényben meghatározott eredeti előirányzatoktól.


A költségvetési folyamatok számvevőszéki elemzései rávilágítottak, hogy a gazdasági sérülékenység kezelésére – a prosperáló időszakban – olyan gazdaságpolitikai intézkedésekre, adópolitikára van szükség, mely a későbbi esetleges gazdasági recesszió környezetében lehetőséget ad költségvetési tartalékok képzésére, azaz a gazdasági visszaesés időszakában is kellő mozgásteret biztosít a költségvetésben. Ezért az ÁSZ legfrissebb beszámolójában felveti, hogy a költségvetési politikában célszerű törekedni a tartalékképzésre.

 

Kommunikációs és Kapcsolattartási Osztály