Lezárult Rudabánya belső kontrollrendszerének ellenőrzése

2018-01-17 10:00:00   |   Feltöltötte: Dr. Czinder Enikő

Az Állami Számvevőszék befejezte Rudabánya Város Önkormányzata belső kontrollrendszere kialakításának és működtetésének, továbbá egyes befektetési döntéseinek, a döntések végrehajtásának és elszámolásának szabályszerűségi ellenőrzését. Az ÁSZ megállapította, hogy az önkormányzat belső kontrollrendszere 2016-ban szabályszerű volt, az biztosította a közpénzfelhasználás szabályosságát és a nemzeti vagyonnal való felelős gazdálkodást. A befektetési döntéseket szabályszerűen hozták meg. A befektetett vagyon valós értékéről a számviteli szabálytalanságok miatt nem álltak rendelkezésre megbízható adatok.

Az ÁSZ a stratégiai céljával összhangban – az Állami Számvevőszékről szóló 2011. évi LXVI. törvény felhatalmazása alapján – végzi a közpénzekkel, az állami és önkormányzati vagyonnal való felelős gazdálkodás, valamint a helyi önkormányzatok számviteli rendje betartásának és belső kontrollrendszere működésének ellenőrzését, továbbá támogatja az integritás alapú, átlátható és elszámoltatható közpénz felhasználás megteremtését. A közpénzzel gazdálkodó szervezetek esetében prioritásként kezeli az ÁSZ a belső kontrollrendszer megfelelő működése ellenőrzését.

 


Az ÁSZ ellenőrzés kiterjedt arra, hogy szabályszerű volt-e a rudabányai önkormányzat belső kontrollrendszerének kialakítása és működtetése, az biztosította-e az önkormányzatánál a közpénzfelhasználás szabályosságát, a közpénzekkel és a nemzeti vagyonnal történő szabályszerű és felelős gazdálkodást, a beszámolási és adatszolgáltatási kötelezettségek szabályszerű teljesítését. Az ellenőrzés keretében az ÁSZ értékelte továbbá az önkormányzat korrupciós kockázatainak kezelésére szolgáló integritás kontrollok kiépítettségét és az integritás szemlélet érvényesülését, valamint az egyes befektetései tevékenységek vonatkozásában a belső kontrollrendszer jogszabályi előírásoknak megfelelő kialakítását.


Az ellenőrzés megállapította, hogy a rudabányai önkormányzat belső kontrollrendszerének kialakítása és működtetése 2016-ban szabályszerű volt; érvényesült a közpénzekkel és a nemzeti vagyonnal való átlátható és felelős gazdálkodás. A kontrollkörnyezet kialakítása szabályszerű volt, a jogszabályban előírt szabályzatokat megalkották. Az integrált kockázatkezelési rendszer kialakításra került, a hivatal rendelkezett a kockázatok kezelésének szabályozásával, azt azonban nem működtették az előírás szerint, és nem értékelték a tevékenységben rejlő, szervezeti célokkal összefüggő konkrét kockázatokat sem. Az információs és kommunikációs rendszer kialakítása és működtetése szabályszerű volt, a belső és külső információ átadására vonatkozó jogszabályi előírásokat a működés során betartották.

 


A nemzetiségi önkormányzat gazdálkodásával kapcsolatos feladatok ellátásáról a hivatal a jogszabályi előírásoknak megfelelően gondoskodott.


A befektetésekkel kapcsolatos döntéseket minden esetben a jogszabályokkal összhangban, a képviselő-testület hozta meg. Az üzleti célú részesedések helytelen besorolása és a 2015-2016. években történt tőkeleszállítások elmaradt el-számolása miatt az önkormányzat beszámolója nem a valóságnak megfelelően mutatta be a befektetett közvagyon nagyságát és annak változását. A részesedések leltározását a jogszabályi előírás ellenére nem végezték el.

 


A szervezeti integritás érdekében kiépített kontrollok nem voltak egyensúlyban a kockázatokkal, ezért az integritás fejlesztése, további kontrollok kiépítése szükséges. A főbb integritás kontrollokat az önkormányzat kialakította, azonban az integritást erősítő kontrollok működtetése alacsony szinten valósult meg.


Az Állami Számvevőszék a jelentésében hat javaslatot fogalmazott meg a jegyző részére, melyre a jelentés kézhezvételétől számított 30 napon belül intézkedési tervet kell készítenie. Egyidejűleg az ÁSZ elnöke figyelemfelhívással fordult a polgármesterhez annak érdekében, hogy intézkedjen az ellenőrzés során feltárt jogszabálysértő gyakorlat megszüntetése érdekében.

 

Dr. Benedek Mária

felügyeleti vezető

 

Lengyel Viktor

Kommunikációs és Kapcsolattartási Osztály