Egyre többet költünk Valentin-napon

2018-02-12 22:55:00   |   Feltöltötte: Kiss Beatrix

Alig vagyunk túl a nagy karácsonyi ajándékozáson, máris itt a következő alkalom, amikor kinyithatjuk a pénztárcánkat. Egy tavalyi felmérés alapján 2014 óta 49 százalékkal nőttek kiadásaink a szerelmesek napján. Többek között ezt állapította meg a Mastercard Love Index, amely a bankkártyás tranzakciók alapján három éves periódusban vizsgálta a Valentin-napi költési szokásainkat.

Február 14-e Bálint napja vagy – ahogy amerikanizált formájában használjuk – Valentin-nap, azaz a szerelmesek napja. A „kereskedelmi“ Valentin-napot az 1800-as években vezették be, és mára már ezen a napon nagy forgalmat bonyolítanak le a virágárusok, valamint az ajándék-és édességboltok. Magyarországon a szerelmesek napját 1990-től, a rendszerváltástól tartjuk számon.

 

Az elmúlt években nagyon sokat változott az, hogy hogyan fejezzük ki szerelmünket, de az biztos, hogy február 14-e, a szerelem ünnepe népszerűbb, mint valaha.


A Mastercard adatai szerint a Valentin-nappal összefüggő vásárlások jelentős részére az utolsó pillanatban, február 13-án kerül sor. Összesen 47,4 millió tranzakció történt ezen a napon világszerte – ebből 150 ezer volt a magyarországi tranzakciók száma. A többség még mindig személyesen veszi meg az ajándékokat, de az online fizetések száma is 37 százalékkal nőtt a vizsgált időszakban.


Az elmúlt évek azt is bizonyították, hogy egyre többen mennek ezen a napon étterembe, 2014 óta ugyanis 102 százalékkal nőttek ezen kiadások világszerte. Hazánkban ez duplájára nőtt, amely a magyarok Valentin-napi költésének 70 százalékát teszik ki. Virágeladás területén is megdöntöttük az átlagot. A magyar férfiak ugyanis 36 százalékkal költenek többet európai társaiknál.


A felmérés alapján elmondható, hogy a Valentin-nap felértékelődött a magyarok körében, hiszen 66 százalékkal költünk többet ezen a napon, mint 2014-ben, ez pedig 17 százalékkal az európai átlag fölött van.


A vásárlásnak pedig nagyon nehéz ellenállni, hiszen az üzletek kirakatában mindenhol piros, rózsaszín műanyag-, plüss-, kerámia-, marcipán- és papírszívek virítanak. A felesleges ajándékok helyett inkább töltsünk együtt minőségi időt. Figyeljünk egymásra, foglalkozzunk egymás személyiségével, gondolataival, terveivel és vágyaival. Megfelelő alkalom arra, hogy tovább tervezgessük a jövőt, áttekintsük pénzügyi terveinket, mely során feltérképezhetjük pénzügyi önismeretünket is egy teszt kitöltésével.

 

Kiss Beatrix

Pénzügyi Tudatosság Projekt