Kotán Attila: Középiskolás fokon…?

2016-12-15 11:51:00   |   Feltöltötte: Lengyel Viktor

„A KLIK egy átalakuló, megújuló intézmény, melynek működése összefügg mind a közpénzfelhasználással, mind a pénzügyi tudatossággal” – jelentette ki Kotán Attila, az Állami Számvevőszék és az Econventio Kerekasztal Közhasznú Egyesület budapesti konferenciáján. A KLIK elnökhelyettese szerint az intézményfenntartó nyári átalakulása óta szinte nullára csökkent a szervezet adóssága, és a megújuló struktúra a működőképesebb és hatékonyabb feladatellátáshoz is hozzájárul.

Kotán Attila előadása kezdetén bemutatta a KLIK működését jellemző legfontosabb mutatókat: a szervezet 108 ezer munkavállalót foglalkoztat és mintegy 2180 intézményt tart fent, melyekben összesen 740 ezer diák tanul. A KLIK 2017-es költségvetési tervében csaknem 600 milliárd forint kiadási főösszeg szerepel. Az alelnök kiemelte: az intézményfenntartó átalakítása előtt, 2016 márciusában a szervezet mintegy 91,5 milliárd forintos többletforrást igényelt adósságainak konszolidációjára, ám mióta júliusban létrehozták az 58, önálló gazdálkodást folytató tankerületet, a KLIK hóvégi bankszámlaegyenlege folyamatosan emelkedik, míg tartozásállománya mostanra szinte nullára csökkent.

 

„A KLIK egy átalakuló, megújuló intézmény, melynek működése összefügg mind a közpénzfelhasználással, mind a pénzügyi tudatossággal” – jelentette ki Kotán Attila, az Állami Számvevőszék és az Econventio Kerekasztal Közhasznú Egyesület budapesti konferenciáján


„Ez egy átalakuló, megújuló intézmény, melynek működése összefügg mind a közpénzfelhasználással, mind a pénzügyi tudatossággal” – szögezte le a KLIK elnökhelyettese, majd hozzátette: a nyáron elindított és mára lassan lezáruló korrekció működőképesebb és hatékonyabb intézményirányítást tesz lehetővé. Kotán Attila szerint a konferencia napja az átalakulás tekintetében kiemelt dátum, hiszen december 15. a határideje annak, hogy az intézmények működtetési feladatait a KLIK átvegye az önkormányzatoktól.


A nap témájához kapcsolódva az elnökhelyettes kifejtette: nagyon fontos, hogy a diákok elsajátítsák a pénzzel való gazdálkodás technikáját. Kotán Attila hozzátette: ezen a téren még sok tennivaló van. Mivel a hivatalos tantervben nem szerepelnek törzsanyagként a pénzügyi ismeretek, az átalakuló társadalmi rendszerben komoly kihívás, hogy az oktatási rendszer lehetőséget biztosítson a diákoknak ilyen jellegű tudás elsajátítására.

 

„A KLIK egy átalakuló, megújuló intézmény, melynek működése összefügg mind a közpénzfelhasználással, mind a pénzügyi tudatossággal” – jelentette ki Kotán Attila, az Állami Számvevőszék és az Econventio Kerekasztal Közhasznú Egyesület budapesti konferenciáján


Az alelnök szerint ennek érdekében a köznevelést fenntartó intézményrendszernek biztosítania kell, hogy több műveltségterület keretében is oktatni lehessen a pénzügyi-gazdasági és vállalkozási ismereteket. „A családi költségvetés kérdései, a pénzkezeléssel kapcsolatos hétköznapi ismeretek, a pénzügyi közvetítéssel kapcsolatos intézményrendszer szerepe mind olyan témák, melyek elengedhetetlenül szükségesek a mindennapi életben való érvényesüléshez, ezért ezekre a területekre egyre nagyobb hangsúlyt kell fektetnünk” ¬– jelentette ki Kotán Attila.

 


Az elnökhelyettes utalt a napokban nyilvánosságra hozott Pisa-felmérés eredményeire is. Véleménye szerint a jelzett problémára nem az a szakszerű válasz, ha Magyarország a jövőben nem vesz részt ehhez hasonló, nemzetközi felmérésekben, hiszen akkor „nem szembesülhetünk a görbe tükörrel”. Kotán Attila ezzel szemben a közoktatás fejlesztése terén a hosszú távú, következetes építkezésben, az elkötelezett munkában hisz. Mint elmondta: a pénzügyi-gazdasági ismeretekhez hasonlóan a vállalkozói attitűd kapcsán is komoly hiányosságai vannak a magyar fiataloknak, ám véleménye szerint ez is egy olyan tényező, mely oktatással hatékonyan javítható. Ennek érdekében a témának egyre nagyobb súllyal kell megjelennie a kerettantervben. Az alelnök hozzátette: a tanterv módosítása bonyolult kérdés, hiszen minden tudományterület képviselői a saját tananyaguk súlyát növelnék, míg a szülők a kötelező anyag csökkentéséért küzdenek, ettől függetlenül a pénzügyi-gazdasági témákkal kapcsolatban már hozzávetőleges konszenzus alakult ki. Ma már több tárgynak is részét képezi a pénzügyi oktatás: a történelem keretében a diákok gazdaságtörténetet is tanulnak, a technika, életvitel és gyakorlat tanórák részeként munkavállalással és álláskereséssel is foglalkoznak, míg a természettudományos tárgyak rendszeresen foglalkoznak a fenntarthatóság és a környezettudatosság témájával.

 

„A KLIK egy átalakuló, megújuló intézmény, melynek működése összefügg mind a közpénzfelhasználással, mind a pénzügyi tudatossággal” – jelentette ki Kotán Attila, az Állami Számvevőszék és az Econventio Kerekasztal Közhasznú Egyesület budapesti konferenciáján


Kotán Attila szerint a pénzügyi ismeretek hozzájárulnak, hogy csökkenjenek az olyan befektetési kockázatok, melyek a közelmúltban számos botrányhoz és komoly anyagi károkhoz vezettek. A KLIK elnökhelyettese annak reményével zárta előadását, hogy az eddigi törekvések hatására a közeljövőben lényegesen fejlődni fog a diákok felkészültsége, s ennek következtében a jövőben a diákok jobb eredményt érhetnek el a nemzetközi felmérésekben is.